laman ini sedang dalam penambahbaikkan..
sebarang kesulitan amat dikesali..

INIKAH EVOLUSI MANUSIA??

Thursday, February 19, 2009

dari white house....
READ MORE - INIKAH EVOLUSI MANUSIA??

catatan permulaan; dari selautan kasih sayangNya

kini, aku menulis dengan bahasa hati, menggunakan bahasa jiwa agar ia berbekas di nubari. sebelum ia bersemadi di minda, izinkan ia berteleku di jiwa, berbekas rasa, mengungkap makna..

aku bukan siapa-siapa, sekadar menukilkan kata mencambahkan buah minda..andai kalian tidak bersetuju dengan fikrahku, tiada siapa mampu menghalangnya...kita punya darah merah warnanya..bukan hijau, bukan biru dan mustahil sekali jingga...namun kesamaan pada warna darah bukan bermakna kita punya fikiran yang sama...

aku adalah aku...kalian adalah kalian..aku menukilkan kalam daripada pemikiran dan pemahamanku..aku bukan ingin mengubah dunia, namun aku ingin menjadi di antara manusia yang mencorakkan dunia..citaku setinggi bintang di langit...namun, mampukah aku menggapai impian setinggi itu?..entah, aku sendiri tidak pasti..

dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang...

catatan permulaan ini kumulakan dengan NamaNya yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..kerana sifat Pengasih dan penyayangNyalah masih mengizinkan kita, insan2 hina ini meneruskan sisa kehidupan yang entah sepanjang mana baki nya...masih mengizinkan kita menyedut nikmat udara, cahaya, air, makan ,minum.....dan segala-galanya...


dari selautan kasih sayangNya, yang telah dititipkan ke dalam hati ayah bonda tercinta jua, mengizinkan hadirnya kita di dunia mengisi ruang-ruang terpencil di dunia fana ini..dari kasih sayang itu jualah, kita dibesarkan, dibelai penuh kasih sayang, dimanja, diberi makan minum dan kita diberi didikan menjadi manusia berguna...


dari selautan kasih sayangNya, menghadirkan secebis iman dalam jiwa2 kita, hamba yang sering lalai dan terleka...dari iman senipis kulit bawang yang besemadi di jiwa, memimpin kita menempuhi liku2 hidup penuh pancaroba...menyusun langkah-langkah kita dari tersasar ke jurang penuh dalam...dari iman itulah..menghadirkan rasa penghambaan hanya buatNya...

dari selautan kasih sayangNya, telah menghadirkan rasa kasih sayang sesama kita, insan bersaudara seagama di landasan Islam..membuahkan ukhuwah dan mahabbah..memutikkan sakura-sakura mewangi di medan juang..menjernihkan duri2 perselisihan...kita bersama melakarkan corak-corak syiar Islam..ya, kerana kasih sayangNya, kita diberi nikmat kemanisan di medan juang ini...

dari selautan kasih sayangNya....dari selautan kasih sayangNya....dari selautan kasih sayangNya...dari selautan kasih sayangNya....tiada yang dapat dilakarkan lagi nikmat kasih sayang yang dilimpahkan dalam kehidupan kita..kerana kita bukan siapa-siapa yang berhak menilai nikmat pemberianya..kita hanya layak mengucapkan terima kasih...mengapungkan ribuan, bahkan jutaan syukur..hanya kerana "dari selautan kasih sayangNya"...
READ MORE - catatan permulaan; dari selautan kasih sayangNya

"akak, couple tu dosa ke x? ana rasa tak salah..."

Friday, February 13, 2009


"akak, couple tu dosa ke x? ana rasa tak salah..."

sms yang diterima daripada seorang sahabat sejamaah. beberapa kali diulang membaca sms tersebut, timbul rasa kelucuan dalam hati. (geli usus ana...) tidak disangka, dalam kesibukan melaksanakan tugasan dan gerakkerja persatuan, masih tidak dapat lari dari masalah yang menjadi fitrah kepada remaja baik muslimin mahupun muslimat.

dalam kelucuan yang ada, terjentik jua persoalan di jiwa. ya...salahkah bercouple??cuba juga untuk mencari jawapan mengenai hukum perkara yang dibangkitkan di dalam ruangan maya ini,blog2 terkenal mengenai hukum bercouple...majoriti yang ada mengatakan hukumnya HARAM...

sekadar mengutarakan beberapa pendapat secara peribadi..

bercouple atau berpasangan (versi bahasa melayu) dapatlah didefinisikan sebagai hubungan yang melibatkan 2 spisies. dan dalam konteks yang diutarakan merupakan hubungan yang didasari dengan rasa cinta sesama individu terlibat tanpa sebarang ikatan pernikahan yang sah. kebanyakan ulama meletakkan hukum bercouple sebagai haram.

http://www.raudhah.com/index.php?option=com_smf&Itemid=27&topic=162.msg5149

hukum pacaran menurut islam

dan yang lain2 kena cari sendiri.

bercouple vs bercinta

Sabda Rasulullah S.A.W. - 'Barangsiapa jatuh cinta, kemudian beliau menahan dirinya, tidak mengeluarkan perasaannya dan bersabar lalu mati, maka matinya itu ialah syahid'

berbeza pula dengan hadis di atas temui semasa ana round2 dengan menggunakan istilah "hukum bercinta". berdasarkan hadis di atas hukum bercinta adalah dibenarkan dengan diberi keistimewaan ganjaran syahid seandainya si pencinta mati dalam keadaan menahan diri dan memendam rasanya.

di sini dapat ana simpulkan bahawa terdapat perbezaan antara istilah bercinta dan bercouple. istilah bercouple adalah seperti yang diterangkan di atas manakala istilah bercinta adalah rasa menyayangi yang hadir di dalam jiwa terhadap sesuatu.

bercinta terhadap makhluk berlainan jantina adalah dibolehkan kerana sifat menyintai adalah fitrah bagi manusia dan sememangnya tidak dapat dihalang oleh sesiapa pun melainkan Allah yang maha Pencinta dengan syarat tidak didasari sebarang hubungan tanpa ikatan pernikahan yang sah.

sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, kelak Allah yang maha Pemurah menanamkan dalam (hati) mereka rasa kasih sayang. Maryam;96

bercinta kerana Allah swt beroleh ganjaran mulia...
bercinta diiringi bercouple boleh merosakkan diri kita...
READ MORE - "akak, couple tu dosa ke x? ana rasa tak salah..."

apa ada dengan 14 feb..

sekian lama ana menyepikan diri dari dunia penulisan. terbukanya ruang kali ini amat2 amat2 disyukuri...

14 Feb 09...
apa ada dengan tarikh ini? pasti semua dengan mudahnya menjawab..hari valentine atau hari kekasih.. pasti bukan lagi menjadi perbahasan mengenai hukum meraikan hari yang dikatakan milik pasangan yang berkasih.

tertarik dengan ulasan mengenai hari valentine seperti yang dikupas oleh ustaz zaharudin di dalam artikel "hukum menyambut valentine dan memberi bunga"

http://www.zaharuddin.net/content/view/292/72/

penilaian terbaik dalam menyambut hari tersebut atau tidak sebenarnya terpulang kepada individu sendiri. samada ingin membuat penilaian mengikut yang digariskan oleh baginda rasulullah saw atau tidak. dalam membuat pemilihan ini, paduan antara penilaian akal mahupun iman haruslah meletakkan penilaian iman di tempat yang utama.

moga iman senipis bawang yang kita punyai masih mampu membimbing kita ke redhaNya..
READ MORE - apa ada dengan 14 feb..

desa ku yang tercinta...

Tuesday, February 10, 2009


kampungku y indah nan permai...argh.. rasa ingin sentiasa berada di kampung ,memang tidak pernah hilang. ketenangan yang ada di sana menghilangkan segala kesemakan yang ada dalam kepala.
kesibukan yang ada di sini tak pernah menghilangkan kerinduan di desa tercinta..di sana ada mak, ayah dan semua ada di sana..termasuk ayam, itik, ikan...
READ MORE - desa ku yang tercinta...

PART 3 : GMI MENANGANI CABARAN

Sunday, February 8, 2009

“sila bertindak dan berbuat seperti yang pernah saya buat ketika menjadi mahasiswa. Tapi bersedialah seperti saya dulu untuk masuk penjara”
Anwar Ibrahim


Gerakan Mahasiswa Islam [GMI] terpaksa menangani pelbagai cabaran bagi meneruskan survival mereka di kampus nasional. Di sini, penulis membicarakan secara ringkas peranan pihak tertentu yang berkospirasi menjatuhkan GMI di kampus. GMI perlu berwaspada terhadap perancangan musuh yang licik dan bijaksana. Jika GMI terperangkap dengan muslihat musuh, tidak hairanlah GMI akan dimusnahkan oleh pihak musuh. Wahai Sahabat Mahasiswa! Rancang dan berwaspadalah dalam setiap langkahan agar GMI tidak terperangkap dengan helah musuh.

PERANAN HEP

Kini, kebanyakan aktiviti persatuan dibelenggu belitan besi panas oleh HEP sehingga kelihatan aktiviti berpersatuan di universiti begitu lesu. Banyak sekatan dan syarat baru dikenakan boleh memandulkan budaya berpersatuan yang selama ini memang semakin menurun minatnya di kalangan pelajar. Pelajar tidak diberikan kebebasan untuk merencanakan program mereka menyebabkan kekreatifan dan budaya berfikir mahasiswa boleh terbantut. Bahkan HEP mengadakan program tertentu secara terang ingin menjatuhkan aspirasi mahasiswa. Pelajar tahun satu mula dibasuh minda mereka, diugut, ditawar habuan bagi menyokong calon aspirasi universiti. Sekali imbas, HEP telah melakukan ketidakadilan dan mengalakkan politik wang dalam pilihanraya kampus.

HEP juga diperalat oleh UMNO sebagaimana berlaku di UKM, UM dan kampus lain. Di UKM, GMI dihalang melakukan pertarbiyahan dan aktiviti peringkat kolej. Begitu juga di UM, Puteri Umno diberi peluang berkempen dalam pilihan raya kampus, aktiviti GMI disekat dan dilakukan grand design iaitu UM is One sebuah rancangan khas untuk menjatuhkan GMI. Apabila pihak HEP sendiri menjadi seteru dengan GMI, segala aktiviti GMI disekat oleh HEP. HEP cuba melambatkan program, menghalang dan mengenakan pelbagai syarat yang ketat bagi sesuatu program.

Dalam pilihanraya kampus, HEP menyokong secara terang-terang pada pihak aspirasi universiti dari segi kewangan, program menjatuhkan GMI dan turut sama berkempen untuk memburukkan imej GMI. Lihatlah kain rentang berbunyi ‘bersihkan unversiti daripada imej pembangkang’ inilah satu kempen jahat. Pada malam pengundian, bilik pelajar GMI dicerobohi dan keesokan harinya pendokong GMI dilibatkan dengan gerakan bawah tanah. Pelbagai cara HEP lakukan untuk memusnahkan GMI. Tindakan agresif HEP boleh mengekang pergerakan GMI tetapi HEP haruslah ingat cahaya kebenaran dan keadilan akan berjaya menerobos kabus kemungkaran dan korupsi walapun beribu lapisan kabus. Kita mahasiswa adalah insan yang berfikir akan menyedari tentang kebenaran pada akhirnya kecuali para pembodek yang cintakan habuan material dan pengamal maksiat.

PERWARNAAN SEMULA GERAK KERJA GMI

Pelbagai mehnah yang diterima menyebabkan GMI kelihatan tidak bermaya, sepi tanpa berita dan bagaikan menjadi sebuah kisah mitos yang diceritakan oleh ibu kepada anaknya. GMI perlu mengemas kini dan menyemak kembali idealis dan metode perjuangan agar ia sesuai dengan mehnah yang semakin ekstrem daripada HEP dan kerajaan. Pertama, tarbiyah perlu diperkasakan terutamanya di kolej-kolej. Metode tarbiyah Ikhwanul Muslimin perlu disuntik dengan segera agar roh perjuangan GMI dikentalkan kembali. Program halaqah ilmu umum secara mingguan boleh dilakukan diluar kampus dengan menjemput ustaz haraki dan ia diadakan di rumah sewa pelajar [markaz GMI]. Program ini amat penting bagi GMI untuk mempertingkatkan pengetahuan asas-asas Islam setelah program halaqah ilmu seperti Raudhah [di UM] telah dikasikan. Selain menuntut ilmu, pihak pimpinan GMI dapat merapatkan hubungan ukhwah sesama ahli GMI.

Amalan wirid khusus perlu dijadikan amalan kerohanian seharian bagi pendokong GMI. Santapan kerohanian ini amat penting bagi menguatkan roh insani pendokong GMI. Disini saya sarankan agar pihak GMI mewajibkan wirid Manzil [amalan Jemaah Tabligh] dan Mathurat kepada setiap ahli GMI. Pengamalan wirid khusus mengambarkan istiqamahnya insan dalam perjuangan Islam dan mendekatkan diri dengan Allah. Ini bermakna GMI mempunyai agenda al Taghyir al ruhiy atau perubahan kejiwaan kerana kekuatan rohani merupakan tonggak generasi nabawi yang mampu mencipta pelbagai keajaiban yang mengagumkan.

Ketiga, integrasi antara kaum. GMI tidak harus meremehkan sokongan rakan-rakan non muslim dalam memperjuangkan isu-isu kampus dan nasional. Kita wajar mengambil iktibar daripada kegagalan GMI di UKM mengikat hubungan yang kukuh dengan non muslim. Pihak IPU atau MAMPU di UKM perlu melakukan perubahan segera untuk menjalinkan hubungan rapat dengan non muslim. Formula integrasi kaum dalam politik kampus sangat berkesan di USM dan UM. Di USM, PMIUSM berkerjasama dengan erat dengan Persatuan Bahasa Cina USM. Penulis amat tertarik dengan konsep tahaluf siyasi yang dilakukan oleh Persatuan Bahasa Tamil UM, PMIUM dan UMANY [Cina] dengan pembentukan GMUM. GMUM inilah yang menentang pihak MGMUM yang pro HEP. Dengan sokongan non-Muslim, GMI akan lebih bermaya meredah ranjau perjuangan yang semakin mencabar dan ganas.

GMI PRO PEMBANGKANG?

Tohmahan terbesar yang dihadapi oleh GMI adalah pro pembangkang. Imej pembangkang yang tercalit kepada GMI tidak boleh dinafikan sama sekali. Kita mengakui kebanyakan pendokong GMI adalah pro pembangkang tetapi sebetulnya mereka pro keadilan, etos kemanusiaan, kebenaran dan Islam. Apabila GMI memperjuangkan isu seperti ISA, hudud, AUKU dan kebebasan pilihan raya serta media, secara automatiknya kerajaan, HEP dan masyarakat melabelkan GMI sebagai pro pembangkang. Tahukah kita, GMI boleh hidup di kampus nasional kerana sifat kebersamaan GMI dengan sebahagian besar pelajar yang aktif dan berpengaruh daripada pelbagai bangsa.

Kita perlu tahu, kebanyakan pelajar kini adalah pasif, tidak peka dengan masalah semasa, berbudaya seronok-seronok dan tidak menghiraukan politik atau aktiviti berpersatuan. Semasa pilihanraya, pelajar aktif dan berpengaruh [biasanya, pelajar ini aktif dalam berpersatuan] yang mendokong GMI dan sekutu non-muslim GMI, akan memujuk rakan-rakan mereka supaya turun mengundi dan memangkah proksi GMI. Pelajar ini hanyalah segelintir daripada keseluruhan mahasiswa di kampus [sekitar 2000 orang].

Keterlibatan GMI dalam politik adalah satu kebiasaan bagi gerakan Islam. Islam dan politik tidak dapat dipisahkan bahkan ia saling berkait antara satu sama lain. Politik atau siasah ini adalah warisan para rasul. Lihatlah sirah para rasul menghadapi cabaran berdepan dengan kerajaan dan pemimpin zaman masing-masing. Nabi Musa menghadapi Firaun dan Nabi Ibrahim menghadapi Namrud, pemerintah Babylon. Bukan setakat menghadapi pemerintah bahkan ada para rasul merupakan pemimpin kerajaan seperti nabi Daud, Sulaiman dan Muhammad SAW. Jadi bukan menghairankan jika GMI terlibat dalam politik. Dalam konteks zaman moden, penguasaan politik bermakna menguasai kehidupan di sesebuah negara. Dengan politik kita dapat menguasai pendidikan, ketenteraan, dasar ekonomi dan segalanya. Justeru, adalah kewajiban GMI memasuki kancah politik berdasarkan kemampuannya.



PERANAN KERAJAAN


Dasar kerajaan juga mempengaruhi potensi GMI untuk meneruskan keteguhan kuasa mereka di kampus nasional. Dasar meritokrasi sebagai contoh telah membawa kemasukan secara beramai-ramai pelajar Cina ke kampus-kampus IPTA. Jumlah pelajar yang hampir sama di antara Melayu dengan Cina akan membawa ketidakstabilan politik kampus dan ia sendiri bakal menghancurkan pakatan GMI dengan non muslim. Kehancuran ini boleh berlaku apabila pelajar Cina meminta jawatan pentadbir MPP dan jumlah calon lebih ramai daripada Melayu-Islam.

Kerajaan juga terlalu meracuni pemikiran pelajar dengan kepentingan material terutamanya berkaitan peluang pekerjaan. Sifat material ini secara halusnya berjaya menjadi ugutan ghaib yang membimbangi pelajar untuk aktif dalam GMI. Kita tidak boleh menafikan kepentingan kerja tetapi berikanlah mahasiswa untuk berjuang dalam isu-isu masyarakat. Zaman mahasiswa bukanlah penentu hala tuju seseorang kerana mereka masih bereksperimen dalam menentukan jalur perjuangan, mereka masih berjalur bebas dan bersifat anak muda yang membara semangatnya. Berilah mahasiswa untuk memarakkan perjuangan mereka dalam tempoh 3 atau 4 tahun semasa dalam pengajian. Selepas tempoh pantang tamat, mereka sendiri akan menentukan jalur mereka sama ada bersama kerajaan atau pro pembangkang.

Lihatlah betapa baiknya pengurusan DBP yang ditadbir oleh Aziz Deraman, seorang tokoh pelajar yang ditahan polis dalam demonstrasi awal 1970an, lihat juga Ahmad Shabery Cheek yang mengetuai demontrasi anti-Amerika telah menjadi Ahli Palimen Kemaman daripada UMNO. Lihatlah ramai tokoh pelajar yang ekstrem dan menongkah arus semasa zaman mahasiswa berduyung-duyung memasuki kerajaan dan UMNO yang diludahinya dahulu. Demi sesuap nasi, mereka mengadaikan cita-cita GMI. Inilah keberkesanan racun pentingnya ‘kerja’ yang disuntik ke dalam pemikiran mahasiswa. Apa nak dirisaukan pada gelombang mahasiswa yang bersifat sementara ini. Ayuh kerajaan! Ayuh HEP! Benarkan GMI bergerak tanpa provokasi dan sekatan.

PERANAN MEDIA MASSA

Bagi sebahagian masyarakat Malaysia terutamanya di pendalaman, media massa terutamanya TV dianggap ‘tuhan’ secara tidak sedar disamping Allah S.W.T yang diakui oleh mulut, hati dan perbuatan. Manakala akhbar dianggap ‘wahyu suci’ yang benar, dan ia amat dipercayai dan dibaca melebihi daripada al Quran. Begitulah hebatnya pengaruh media massa dalam masyarakat kita. Jika gerakan Islam seperti PAS, ABIM, JIM dan PUM berjaya diburukkan dengan mudah apalagi GMI yang kurang berupaya dari segi jentera dan kewangan. Media massa akan memulakan kempen dengan melabel yang mana pro pembangkang dan aspirasi universiti. Seterusnya melakukan serangan bertubi-tubi memburuk juak yang pro pembangkang kononnya. Akibatnya, GMI terkulai layu tanpa peluang membela diri.

Kita perlu mendengar nasihat Tun Dr. Mahathir supaya rakyat Malaysia tidak melupai ilmu sains sosial dan ilmu kemanusiaan terutamanya sejarah di kala semua orang mengejar material yang diikonkan melalui ilmu sains gunaan. Jika kita celik dan mengambil cakna tentang sejarah, kita dapat menyelinap di sebalik lembaran akhbar, betapa besar peranan akhbar dalam mempengaruhi fikiran rakyat. Contoh, akhbar al Iman berjaya menyebarkan idea kaum muda untuk mengislah masyarakat Melayu. Kejatuhan kerajaan pelajar Islam yang pertama di kampus-kampus nasional juga dicanang dengan kerjasama antara HEP, juak nasionalis dan akhbar pada tahun 1980.

Ketika kejatuhan PMIUM [golongan Islamis pertama menguasai PMUM, dikenali Barisan Mahasiswa) dari MPP pada tahun 1980, satu grand design dijalankan oleh HEP dengan Utusan Malaysia untuk menjatuhkan GMI [pada masa ini GMI di bawah pengaruh ABIM-PKPIM] di Malaysia. Utusan Malaysia secara terang berkempen untuk juak nasionalis dengan menuduhkan GMI adalah pelampau.

Tajuk akhbar: ‘GERAKAN REJIM KAMI DI KAMPUS’

Begitulah lembaran depan akhbar Utusan Malaysia yang bertarikh 8.7.1980 telah menuduh satu gerakan bawah tanah pelajar Islam yang berbahaya dengan sikap taksub, antitoleransi dan pelampau telah bertapak di kampus-kampus utama. Modus operandi kewujudan nama Regim KAMI adalah sama dengan kewujudan nama al Qaeda, Jemaah Islamiyyah dan Kumpulan Militan Malaysia (KMM) yang diselimuti dengan kekaburan. Pada masa itu, UKM dituduh sebagai pusat Rejim KAMI tetapi dinafikan oleh PMUKM. Akibatnya golongan Islam tumbang dalam pilihanraya kampus di UPM dan UKM [lihat Utusan Malaysia, 12.7.1980]. Di UKM, TSB memperolehi 24 kerusi daripada 30 kerusi mengalahkan ATMA [Islamis pro-ABIM] dan di UPM, Angkatan [nasionalis] mendapat memenangi 14 kerusi daripada 24 kerusi mengalah GKM.

Kini tiba giliran pilihanraya kampus di UM, golongan Islamis di UM mula terasa bahang apabila akhbar Utusan Malaysia bertarikh 15.7.1980 mula menyerang PMUM [yang dikuasai oleh PMIUM] dengan menyiarkan dua surat pembaca iaitu ‘POLITIK PONDOK DI UM’ oleh bekas siswa dan ‘MAHASISWA MENOLAK GOLONGAN PELAMPAU’ oleh Nasrul Elias Mohd Ali. Kospirasi akhbar Utusan Malaysia dengan juak nasionalis dan HEP telah sampai kemuncak apabila Utusan Malaysia [16.7.1980] menyiarkan tajuk depan ‘SEDERHANA YAKIN BERKUASA’. Perkara ini menunjukkan golongan nasionalis yang sederhana itu mendapat publisiti percuma dan Utusan Malaysia jelas berkempen untuk juak nasionalis dan HEP. Akibatnya, asakan informasi negatif ini telah berjaya menjatuhkan imej PMIUM dan berjaya menpengaruhi psikologi pelajar untuk menyokong golongan nasionalis ‘sederhana’ yang mendokong aspirasi universiti dan kerajaan.

Sambutan kekalahan PMIUM disambut besar-besaran bagaikan menyambut kemenangan tentera Kristian Portugis yang menewaskan Kerajaan Islam Melaka di Vatican City dengan penyiaran berita pada muka hadapan akhbar Utusan Malaysia bertarikh 19.7.1980 dengan tajuk ‘SEDERHANA MENANG BESAR DI UM’. Dalam pilihanraya kampus itu, Gabungan [nasionalis] memenangi 20 kerusi daripada 21 kerusi yang dipertandingkan dengan mengalahkan Barisan. Begitulah tragisnya kejatuhan kerajaan pelajar Islam pertama di UM yang dikospirasikan oleh HEP, nasionalis dan media massa. Media massa memainkan peranan begitu besar menjatuh GMI. Dengan media massa, tohmahan yang bohong boleh dianggap benar oleh masyarakat.

MENANGANI MUSUH POLITIK

Kemasukan Anwar Ibrahim ke dalam UMNO menyebabkan GMI berpecah-belah sehingga berlaku pertentangan diantara GMI pro-Anwar yang berkerjasama dengan mahasiswa nasionalis menentang GMI pro-PAS. Pertembungan pada era 1990 boleh dilihat pertembungan sesama Islam. Pilihan raya kampus telah menelurkan penubuhan parti politik kampus yang berimejkan pro kerajaan dan HEP yang bertentangan dengan pendokong Aspirasi Mahasiswa yang didakwa bebas daripada politik luar tetapi diwar-warkan sebagai alat parti pembangkang ekoran perbedaan pendapat dengan pihak kerajaan dan HEP. Sebelum pertempuran di gelanggang politik kampus, sewajarnya kita mengenali parti politik kampus di varsiti masing-masing.

Platform asas bagi GMI di kampus adalah Persatuan Mahasiswa Islam (PMI) seperti PMIUM, PMIUPM, PMIUTM, PMIUSM dan ISIUKM. Daripada persatuan inilah muncul parti politik kampus. Selain PMI, PKPIM dan KARISMA juga pendokong GMI tetapi berlainan fikrah. Sebenarnya, pada peringkat awal GMI tidak menyetujui sistem parti politik di kampus kerana boleh membawa perpecahan kepada masyarakat kampus. Ekoran daripada sikap inilah PMIUM memulau pilihanraya kampus yang dimenangi Barisan Mahasiswa Bersatu [BMB] di bawah pimpinan Shamsuddin Moner pada tahun 1990. Walau bagaimanapun dasar ini berubah dengan penubuhan NADI dan Kelab Penyokong NADI (PENA). Terkini di UM, PMIUM berkerjasama dengan UMANY [Cina] membentuk Gagasan Mahasiswa Universiti Malaya [GMUM] menentang serpihan BMB yang berpecah ekoran pemecatan Anwar Ibrahim yang menubuhkan Majlis Gabungan Mahasiswa Universiti Malaya [MGMUM].

Semasa Anwar Ibrahim bersama kerajaan, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) dimanupulasikan untuk membendung pengaruh PMI di kampus. Di UKM, golongan pro-ABIM, Angkatan Tindakan Mahasiswa (ATMA) mula bersekutu dengan Tindakan Siswa Bersatu (TSB) menentang proksi PAS, Islam Penyelamat Ummah (IPU) atau dikenali sebagai MAMPU. Kini, TSB diasimilasi menjadi juak ASIPRASI HEP UKM serasi dengan penubuhan Kelab Pepaduan dan Kelab WAWASAN di kampus-kampus nasional. ASPIRASI HEP UKM berjaya mengalahkan IPU pada tahun 2003. Di UPM, Anwar Ibrahim sebelum dijatuhkan telah menghantar Intelektual Pendukung Kebajikan Mahasiswa (IPKM) menentang Angkatan Mahasiswa Bersatu (AMB) proksi PMIUPM. Dalam pilihanraya kampus 2003/2004, ASPIRASI HEP UPM telah mengalahkan AMB dengan perolehan kerusi 31 berbanding AMD, 14 kerusi. Kini, ASPIRASI HEP UPM menguasai MPPUPM setelah mengalahkan PMIUPM dan PKPIM.

Di UTM, GMI diwakili Hizbi Islami melawan ASPIRASI HEP UTM manakala di USM, GMI diwakili Kesatuan Mahasiswa (KM) yang bekerjasama dengan Persatuan Bahasa Cina USM menentang ASPIRASI HEP USM. DI UIA, GMI diwakili We United For Islam (WUFI) menentang proksi HEP-PKPIM-ABIM, Rest of the World (ROW) dan SAHABAH yang pro kerajaan. Medan perjuangan di UIA sangat unik kerana ia melibatkan sesama Islam dan HEP UIA mempunyai hubungan longgar dengan kerajaan bahkan HEP UIA membawa idealis ABIM melalui tokoh-tokoh ABIM yang memegang tampuk pentadbiran UIA seperti Sidek Baba, Mohd Nur Manuty dan Muhd Kamal Hasan. Oleh sebab itu, UIA merupakan kubu kuat PKPIM walaupun dikuasai WUFI. Di UUM, proksi GMI, Ikatan Ikhwan Utara [IIU] menentang ASPIRASI HEP UUM yang dikenali IAU.

Pertembungan GMI dengan golongan aspirasi universiti merupakan fitrah alam bagi setiap perjuangan. Bukan GMI hendak mencari permusuhan tetapi kefasikan dan kemungkaran perlu dihapuskan. Adalah tanggungjawab GMI mengingat dan menyeru HEP, pemerintah dan rakan-rakan mahasiswa pengkagum material dan maksiat kembali kepada ajaran Islam. Bagi menegakkan yang hak dan menegah yang bathil, wajib bagi GMI menentang juak-juak pembodek ini tanpa kompromi.

GMI BERSAUDARA: SATU MATLAMAT, LAIN FIKRAH

Matlamat utama GMI adalah melihat Islam tertegak kampus dan negara ini sebagai cara hidup secara murni. GMI yang berpengaruh di Malaysia adalah PMI yang dilihat proksi PAS, PKPIM dan platform di kampus mewakili ABIM dan KARISMA mewakili JIM. Secara umumnya GMI mempunyai matlamat yang sama tetapi pendekatan yang berbeda. Pendekatan yang berbeda ini adakalanya mencetuskan pemusuhan sesama pendokong GMI. Dengarlah wahai sahabat mahasiswa, pesan Hasan al Banna supaya kita bersama dalam perkara yang disepakati dan menghormati setiap perbedaan pendapat. Jangan bermusuh kerana ia akan merugikan masa.

PKPIM-ABIM telah meminggirkan PAS setelah kemasukan Anwar Ibrahim ke dalam UMNO pada tahun 1982. Pada 27 Julai 1990, secara rasmi IRC meninggal wadah perjuangan PAS dengan penubuhan Jemaah Islah Malaysia [JIM]. Ketiadaan institusi pengkaderan mahasiswa di kampus menyebabkan PAS sendiri menjalinkan kontrak antara Dewan Pemuda PAS dengan PMI di kampus-kampus nasional. Kontrak ini diperkemaskan lagi dengan penubuhan Gagasan Mahasiswa Islam SeMalaysia [GAMIS] pada tahun 1990 sebagai alternatif PKPIM dan IRC. GAMIS membekalkan ramai pemimpin pelapis kepada PAS. Kumpulan alumni PMI yang terkenal sebagai kumpulan Republik Islam [atau kumpulan Universiti Malaya] adalah fikrah PAS yang asal terpaksa bersaing dengan Suara Islam [pimpinan Khalid Samad, adik Sharir Samad, orang kuat UMNO Johor], IRC [pimpinan Fauzi Shafie] dan bekas tokoh ABIM [pimpinan Halim Arshat] dalam pemilihan kepimpinan Dewan Pemuda PAS. Fenomena jemaah dalam jemaah hanya mampu disifarkan semasa Manfuz Omar menjadi Ketua Pemuda PAS.

Penubuhan GAMIS disebabkan forum pelajar yang mewakili GMI, Barisan Bertindak Mahasiswa Negara [BBMN] tidak berfungsi apabila PMUM diambil alih oleh juak nasionalis. BBMN ditubuh oleh Zukifli Yusof [kini pensyarah APIUM] untuk menyatukan MPP di seluruh negara pada tahun 1986. Hubungan GMI dengan PAS tidak perlu dihairan kerana kebanyakan pertubuhan luar mempunyai proksi atau jaringan di kampus termasuk GPMS, Puteri dan Pemuda UMNO, GAPENA, DAP, PUM atau pertubuhan picisan seperti UBU, DEMA dan kelab Jalan Telawi. Kebanyakan jaringan ini bersifat bawah tanah. Jadi tidak usah riuh seluruh negara jika kes-kes pertubuhan bawah tanah [kes Wan Norhayati yang menyalahkan orang lain] berada di kampus selagi ia tidak mengancam agama dan keselamatan negara.

Wahai sahabat mahasiswa! Berhati-hati apabila mendengar seruan untuk memartabatkan Islam. Ingatlah peristiwa tahkim semasa perang antara Syaidina Ali R.A dengan Muawiyah R.A. Semasa di ambang kekalahan tentera Muawiyah telah menggunakan helah dengan meletakkan al Quran di hujung tombak sebagai tanda pendamaian. Berkatalah Ali dengan ayat yang tidak difahami oleh pengikutnya sehingga majlis syura bersetuju untuk berdamai. Rumusan kata-kata Ali adalah kalimah itu adalah hak tetapi matlamatnya adalah bathil. Mereka menggunakan kalimah Islam yang benar tetapi niat mereka tidak baik. Ingat dan berwaspada apabila dengan slogan ‘Islam Hadhari’, jangan terus tergoda dan tergila-gila tanpa fikir dan tanpa faham kerana ia mungkin cantik pada kulit tetapi isinya busuk dengan maksiat dan kejahilan.




RUMUSAN

GMI perlu tangani cabaran dengan kaedah yang hikmah dan perancangan yang jitu agar tidak terperangkap dengan muslihat musuh yang licik. Musuh yang paling licik dan bijaksana sanggup mengharamkan partinya sendiri demi menumbangkan musuh politiknya yang bersaing dalam perebutan kerusi presiden. Musuh yang licik juga sanggup dipenjara, diseksa dan dilebamkan matanya sewaktu di ambang kemerdekaan negara semata-mata mahu keluar sebagai wira negara dan memimpin parti politik yang ditubuh semasa hampir merdeka untuk mentadbir negara. Awas, wahai sahabat mahasiswa, jangan terleka walaupun sesaat. Kuasa ditentang bukan sebarangan kuasa kerana ia mempunyai jaringan luas, saling dukung mendukung secara langsung atau tak langsung dan mendapat dana yang besar untuk menjatuhkan gerakan Islam termasuk GMI.

mahasiswamenggugat.blogspot.com
READ MORE - PART 3 : GMI MENANGANI CABARAN

PART 2 : ROH PERJUANGAN GMI

‘Islam bukan agama teori dan ritual sahaja tetapi Islam adalah agama praktikal yang perlu diterjemah sebagai satu cara hidup’



Dalam bab ini penulis cuba merumuskan buah pemikiran ulama haraki seperti al Syahid Iman Hasan al Banna, Said Hawwa, al Syahid Sayyid Qutb, Abu A’la al Maududi dan beberapa ulama lagi. Sub-topik yang dikemukakan dalam nukilan dibawah merupakan ringkasan paling asas dan kunci utama pemikiran tokoh haraki Islam. Ini akan memudahkan mahasiswa memahami intipati yang ingin dijelmakan oleh tokoh haraki tersebut. Dalam perjuangan untuk menegakkan Islam, proses pembinaan akidah sangat penting agar gerakan Islam dapat mengembleng tenaga-idea kader-kader yang sukses dan berprestasi. Dengan mengetahui roh perjuangan GMI, kader-kader GMI akan dapat menyatukan fikrah dengan meneliti buah fikiran yang sama iaitu bersumber al Quran dan hadis. Marilah kita bersama-sama berusaha untuk menegakkan kekuasaan Allah di muka bumi.

MENEGAK KALIMAH TAYYIBAH DALAM MASYARAKAT DAN JIWA INSANI

Kalimah tayyibah merupakan ikrar agung makhluk kepada Allah SWT. Kalimah agung ini merupakan akar tunjang kepada agama Islam. Kita sebagai muslim diwajibkan melakukan pengabdian kepada Allah SWT bukan kepada sesama manusia. Pengabdian ini bukan sahaja dibuktikan di dalam rakaat-rakaat solat tetapi dicerminkan sebagai gaya hidup seharian sama ada secara individu atau bermasyarakat. Keseluruhan aspek kehidupan perlu mengikuti ajaran Islam termasuk muamalat, politik, dan sosial sebagai tanda pengabdian kepada Allah SWT. Oleh itu, seorang muslim perlu menggunakan secara keseluruhan kaedah Islam dalam setiap aspek kehidupan.

Masyarakat tanpa pelaksanaan dan tiada penjelmaan kaedah-kaedah Islam tidak boleh dipandang sebagai masyarakat Islam. Jika seorang muslim sanggup menggunakan kaedah selain daripada Islam, ini bermakna mereka melakukan syirik kerana mengharapkan kuasa makhluk daripada kekuasaan Allah. Mereka telah mempermainkan kalimah tayyibah dengan kemanisan kata-kata dan pada masa yang sama mereka mengharamkan diri daripada melaksanakan kaedah Islam yang terkandung dalam al Quran dan hadis nabi. Mereka lebih mempercayai hukum dunia ciptaan manusia daripada hukum Allah. Inilah manusia bertuhankan nafsu yang hanyut dalam kehidupan jahiliah.

Penjelmaan kalimah tayyibah dalam kehidupan realiti menandakan kemunculan keagungan iman dalam diri insani dan masyarakat Islam. Hidup kita untuk membina masyarakat Islam perlu diteruskan tanpa mundur walaupun kita menghadapi masyarakat jahiliah moden yang tepu dengan kemungkaran dan maksiat. Sekarang kita menghadapi tradisi sosial yang pincang, kekuasaan politik yang korupsi, perundangan yang bathil, dan dengan realiti yang popular dan disukai masyarakat majoriti tetapi jelas bertentangan dengan konsep iman. Wahai Sahabat Mahasiswa! Jangan kamu bersikap lemah dan janganlah kamu bersedih hati, pada hal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang beriman [rujuk Aali Imran:139]. Teruskan perjuangan, sesungguhnya kita berada di landasan yang benar untuk menegak kalimah tayyibah di alam ini sebagai tanda pengabdian kita kepada Allah SWT bukannya mengabdikan diri sesama manusia.




AL QURAN SEBAGAI PANDUAN HIDUP

Kini, umat Islam berada dalam keadaan muflis daripada segala aspek kehidupan termasuk dalam politik, pendidikan, ekonomi dan ketenteraan. Inilah padahnya jika umat Islam kehilangan roh perjuangan yang dinyalakan oleh Rasulullah S.A.W. dan para sahabat. Baginda Rasulullah mendidik para sahabat dan umat Islam dengan suluhan al Quran tetapi sekarang umat Islam sendiri telah mencampur aduk arahan-arahan al Quran dengan idealis ciptaan manusia. Umat Islam menganggap al Quran hanya untuk dibaca, diselidik, dikaji dan sebuah cerita penglipur lara. Mereka mempertandingkan bacaan al Quran tanpa memahami kehendak al Quran. Umat Islam sekarang lebih selesa dengan membaca tanpa amal dan tidak memahami arahan al Quran bahkan ada diantara mereka yang menolak ajaran al Quran dengan alasan sudah lapuk dan ketinggalan zaman. Celakalah golongan ini, golongan mengejar kekafiran walaupun ditawar hidayah kepadanya.

Wahai sahabat mahasiswa! Marilah kita menterjemahkan segala arahan dan perintah Allah dalam al Quran ke dalam kehidupan kita. Kita harus mempunyai perasaan belajar untuk melaksanakan terus [segera] segala ajaran al Quran tanpa alasan. Jangan jadikan al Quran hanya sebuah teori tanpa praktikal. Al Quran adalah panduan hidup, panduan Ilahi yang tulen dan Allah sendiri telah merasmikan bahawa al Quran sebagai garis pemisah antara hak dan bathil. Untuk menghidupkan al Quran ke dalam diri dan masyarakat kita, kita wajib mengamalkan budaya ‘saya dengar, saya patuh’ tanpa sebarang alasan. Hanya al Quran penentu kebenaran walaupun ia pahit untuk kita menerimanya.

JIHAD ADALAH JALAN KAMI

Dr. Muhammad Said Ramadan al Buti mendefinisikan jihad ialah mengorbankan segala tenaga dan usaha ke jalan mempertinggikan kalimah Allah dan mendirikan satu masyarakat Islam. Sabda Nabi ‘sesiapa mati dalam keadaan tidak berperang dan tidak berniat untuk berperang maka ia mati dalam keadaan mati jahiliah’. Untuk meneruskan liku-liku perjuangan, GMI perlu membangkitkan semangat jihad yang kental bagi menghadapi mehnah musuh. Wahai sahabat mahasiswa! Ingatlah jalan yang kita pilih ini adalah jalan jihad. Jihad untuk menegakkan maruah dan gaya hidup berteras agama Islam yang murni. Jihad kita ialah menentang sesiapa yang mengingkari agamanya dan menyerukan umat manusia kepada kebaikan dan menegah kemungkaran. Jihad bagi mahasiswa dengan mengorban masa, tenaga dan harta benda untuk memenangkan agama Allah di dalam dan luar kampus.

Wahai Sahabat mahasiswa! Marilah kita menegakkan kerajaan Allah di muka bumi ini, melaksanakan syariah dan undang-undang Allah, merebut kembali kekuasaan Allah daripada tangan manusia yang durjana yang berani merampas hak-hak Allah. Usaha memansuhkan undang-undang bikinan manusia tidak akan berjaya jika hanya setakat bertabligh, berpidato dan ceramah penerangan sahaja. GMI haruslah turut sama bangkit membantu gerakan Islam dalam membebaskan umat manusia daripada pengabdian sesama manusia dengan mewujudkan pemerintahan berpandukan syariat Islam. Wahai sahabat mahasiswa sekalian! marilah kita bersama-sama menjadi tenaga-idea kita digunakan untuk merealisasikan cita-cita jihad kita menubuhkan negara Islam yang berasaskan al Quran dan hadis yang murni dengan apa jua cara termasuk mati syahid.

Jarak untuk menuai hasil perjuangan masih jauh, ia memakan masa yang panjang. Kemenangan bagi GMI bukanlah segalanya. Tapi yang paling penting bagi kita adalah kader-kader GMI menjadi jambatan untuk orang taat dan patuh kepada arahan Allah dalam melihat Islam muncul sebagai pemerintah alam. Wahai sahabat mahasiswa! Ranjau berduri harus kita terima dengan redha dan sabar. Bagi menguatkan semangat dan jiwa, marilah kita nyalakan pelita perjuangan, marilah kita menyemak dan mengkaji serta mengambil iktibar daripada sirah nabi, para sahabat dan pemimpin haraki untuk menghadapi musuh yang bertuhankan material. Lihatlah Sayyid Qutb hanya seorang penulis tetapi ditakuti oleh pemerintah sekular Mesir. Akibatnya ia dihukum gantung tetapi baginya kematian hanya satu perjalanan untuk menuju matlamatnya. Matlamat Sayyid Qutb menemui kekasih yang merinduinya di taman-taman syurga. Ayuh sahabat! Mari bersama menegak Islam di kampus dengan bersungguh-sungguh. Ingat! Perjuangan kita adalah jihad.

ISLAM SEPENUHNYA ATAU SEBAHAGIAN?

Islam merupakan satu gagasan dan sistem kehidupan yang paling sesuai dengan fitrah manusia. Sistem Islam adalah lengkap, saling mendukung antara satu sama lain dan bersifat menyeluruh. Tetapi sayang, kini orang Islam sendiri cuba mengantikan Islam dengan satu gagasan dan sistem yang jauh berbeda dengan Islam seperti sekular, komunis dan sosialis. Paling menyedihkan orang Islam telah menyerap masuk dan mencampur aduk antara kebathilan dengan perkara hak di dalam agama Islam. Dalam menyelesaikan masalah kehidupan seperti kebejatan sosial dan pendidikan, orang Islam terutamanya pemerintah negara dan kampus merelakan diri mereka mengikuti sistem ciptaan manusia.

Mereka [pemerintah] lebih mempercayai orientalis Barat daripada ulama pewaris nabi. Setelah kegagalan sistem ciptaan manusia barulah mereka mencari sistem Islam. Islam diminta mengeluarkan pendapat oleh orang-orang yang tidak menyukai Islam itu memerintah. Tidakkah pelik perkara ini? Islam diminta pendapat daripada masalah yang tidak ditimbulkan oleh sistem Islam. Hairan sekali Islam diminta pendapat daripada suatu negara dimana sistem Islam tidak dilaksanakan.

Islam adalah satu gaya hidup yang bersifat menyeluruh dan tidak boleh dijuzukkan kerana ia saling lengkap-melengkapi antara satu sama lain. Laksanakanlah Islam itu secara keseluruhan dalam sistem hukum dan pemerintahan, dalam dasar-dasar perundangan dan dalam prinsip pendidikan. Setelah itu barulah ditanyakan pendapat Islam masalah yang timbul daripada sistem Islam. Ciptalah masyarakat yang Islam memerintah bukannya Islam diperintah.

Laksanakanlah keadilan dan jaminan yang ditentukan oleh Islam sama ada dalam sosial, ekonomi dan politik dengan bersungguh-sungguh, nescaya segala masalah akan diselesaikan. Janganlah kita mengusir Islam daripada kehidupan masyarakat dengan menerima sebahagian daripada Islam yang menguntungkan periuk nasi ekonomi dan keuntungan peribadi sahaja. Terimalah secara menyeluruh sistem Islam tanpa alasan. Sistem Islam yang syumul dan sesuai sepanjang zaman haruslah dilaksanakan dan jangan ditanguh walaupun sesaat. Marilah kita menjadikan Islam sebagai cara hidup tanpa kompromi.

ANTARA KAFIR DENGAN MUSLIM: APA BEDANYA?

Seorang muslim percaya bahawa darjatnya lebih tinggi daripada seorang kafir. Allah meredhai seorang muslim daripada seorang kafir. Inilah keistimewaan orang Islam, orang yang dijamin syurga setelah adanya keimanan di sanubari. Tahukah kita perbedaan diantara seorang muslim dengan seorang kafir? Tiada perbedaan besar diantara kita kecuali akidah dan nama individu. Yang lain adalah sama. Kita berasal daripada Adam, mereka pun sama, mereka juga mempunyai anggota badan seperti kita, pendek kata semuanya sama. Cuma akidah dan nama kita saja yang menentukan betapa Islamnya kita. Mari kita berfikir adakah nama Abdul Rahman menunjukkan kita lebih Islam daripada nama George Bush. Adakah nama sudah cukup mengambarkan kita sebagai seorang muslim? Jawapannya tentulah tidak cukup.

Sebenarnya akidah kita adalah satu-satunya penentu betapa muslimnya kita. Akidah Islam dapat diindekkan melalui pengetahuan dan pengamalan Islam dalam kehidupan kita seharian. Jika nama kita berunsurkan Islam, kita mengaku sebagai muslim tetapi tidak mempunyai pengetahuan dan tidak mengamalkan Islam dalam erti kata berlandas al Quran dan hadis, kita hanya muslim komestik yang lawa pada kulit tetapi nampak hodoh jika komestik itu tertanggal. Ada di kalangan kita menjadi manusia yang tahu dan faham agama tetapi tidak mengamalkan agama. Mereka manusia yang degil, mudah dikelabui oleh habuan dunia dan gemar mengimani kebathilan, mereka inilah yang disifatkan oleh Allah SWT sebagai orang-orang rugi.[1]

Kini, dalam menjalani kehidupan moden, kita seorang muslim kelihatan tidak ada bezanya dengan seorang kafir. Lihatlah pengetahuan dan pengamalan kita. Kita lebih selesa memakai pakaian menjolok mata berbanding menutup aurat. Kita lebih taat kepada hukum atau perundangan sekular berbanding hukuman syariat Islam. Lihatlah nasib hukum hudud yang diperlekeh sebagai hudud PAS dengan pelbagai alasan untuk menolaknya. Kita lebih percaya kepada media massa daripada mempercayai al Quran dan hadis. Perkara ini bertambah parah apabila, media massa mencandukan rakyat dengan hiburan. Hiburan seperti Audition dan Akademi Fantasia secara langsung memaparkan peluk memeluk di antara lelaki dan perempuan. Dimanakah letaknya akhlak Islam? Atau kita gembira dengan amalan jahiliah moden itu. Jadi, apa bezanya seorang muslim dengan seorang kafir.

Wahai sahabat mahasiswa, marilah kita membina ciri perbedaan antara kafir dengan muslim dalam setiap aspek kehidupan kita. Jangan sesekali terpengaruh dengan idea liberal dan budaya trendy yang dicanang oleh media massa terutamanya rancangan 3R, Pillow Talk dan sebagainya. Kita sebagai muslim seharusnya mempunyai jatidiri yang tersendiri dan harus merdeka daripada pengaruh budaya jahiliah moden yang durjana. Marilah kita menjadi muslim berakhlakkan al Quran untuk mara ke dalam kehidupan moden yang jahiliah.

RUMUSAN

Nukilan di atas adalah rumusan daripada pemikiran tokoh haraki Islam. Penulis cuba memudahkan mahasiswa memahami apa intipati yang penting daripada tulisan tokoh haraki Islam untuk dijadikan azimat dalam meneruskan perjuangan GMI. Janganlah kita mudah tertewas dengan segala dugaan yang diterima semasa menempuhi mehnah perjuangan. Kemenangan bukanlah matlamat utama dalam perjuangan kita tetapi usaha perjuangan tanpa berputus asa perlu diteruskan semasa mendepani ranjau perjuangan.

Ranjau berduri dalam perjuangan perlu diredah dengan berani dan tawakal. Kekalahan, sekatan dan penyeksaan yang berpanjangan ini adalah usaha untuk menambahkan pahala kita semasa berjuang. Inilah keberuntungan kita. Kekasih Allah, Nabi Muhammad SAW sendiri mengambil masa 23 tahun untuk memperkasakan Islam di Tanah Arab. Justeru, kita sebagai manusia kerdil ini harus menerima kemenangan Islam bukan terjelma pada zaman kita. Tetapi ingatlah, kemenangan Islam pasti datang dan ia adalah milik hakiki umat Islam. Percayalah.

Jatuh dan gagal yang pertama bukan kegagalan. Kegagalan ialah jika jatuh kerana sebab yang serupa di tempat yang sama.

[1] Kuliah Tafsir TG Haji Hadi, surah al Ankabut: 52, 30.7.2004.

mahasiswamenggugat.blogspot.com
READ MORE - PART 2 : ROH PERJUANGAN GMI

RINTANGAN PERJUANGAN MAHASISWA ISLAM

Oleh mamat.com
mahasiswamenggugat@blogspot.com


‘wahai sahabat mahasiswa, jangan lari daripada masalah, hadapi masalah, jika tidak ia akan mengejarmu’
Cikgu Nik(guru mamat.com)


PELAMPAU DALAM GERAKAN MAHASISWA ISLAM

Islam adalah agama yang sederhana sehingga Rasulullah SAW melarang para sahabat yang hanya hidup untuk beribadah tanpa melakukan urusan lain untuk diri dan keluarga. Kita haruslah ingat manusia itu bukan saja hanya mempunyai hak terhadap Allah, bahkan Allah menetapkan hak terhadap diri sendiri, keluarga, masyarakat dan makhluk yang lain.

Islam bukannya seperti amalan paderi nasrani yang tidak berkahwin dan bertapa di gereja. Islam adalah agama yang selaras dengan fitrah manusia dan kemampuannya. Allah tidak melarang melainkan apa yang mampu dilakukan oleh hambaNya. Sebarang keuzuran dan di luar kemampuan tetap dimaafkan. Inilah kesederhanaan Islam.

Fenomena pelampau dalam gerakan Islam bukanlah berangkat daripada ajaran Islam tetapi lebih merupakan masalah kontemporari berdasarkan situasi dan keadaan politik, sosial dan ekonomi masyarakat Islam. Dengan kata lain, Islam memberi panduan terhadap setiap tindakan manusia memberi makna kepada kehidupan. Umumnya umat Islam pencinta kedamaian. Sikap pelampau muncul apabila umat Islam ditekan dari musuh yang kafir dan pendokong orang kafir di kalangan umat Islam sendiri. Maka timbullah gejala kafir-mengkafir.

Gejala pelampau dalam gerakan Islam muncul ekoran kebiadapan pemimpin sekular terhadap Islam dan pendukungnya dengan mengeluarkan kenyataan dan meluluskan perkara yang boleh merungkai iman seseorang. HEP sebagai contoh meluluskan konsert padahal ia bukan sesuatu yang paling diutamakan di kampus. Ini menyebabkan berlaku konflik dengan pencinta Islam di kampus.

Perdebatan ilmiah yang menjemput tokoh arus perdana secepat mungkin ditolak tetapi maksiat dibenarkan. Inilah kebiadapan HEP yang amat dimarahi oleh mahasiswa pendokong Islam. Ada sesetengah pegawai HEP menghalang kuliah-kuliah agama sedangkan mereka sendiri tidak menyediakan kuliah-kuliah agama.

Sewajar pemerintah dan penguasa kampus mengambil langkah bahawa pertentangan fikrah mestilah didebatkan dengan fikrah bukannya menggunakan kekerasan, ugutan atau tekanan. Pemerintah dan penguasa HEP lebih suka menggunakan mantiqul-quwwah (logik kekuatan) melalui kuasa yang dimiliki daripada menggunakan quwwatul-mantiq (kekuatan hujah).

Perkara ini dapat dilihat apabila HEP membatalkan program yang dilulus secara semerta sewaktu program tersebut dilaksanakan. Situasi ini akan membangkitkan kemarahan mahasiswa. Jika HEP menggunakan kekerasan untuk membanteraskan idealis mahasiswa, jangan harap kemarahan mahasiswa akan reda bahkan ia akan menimbulkan sifat pelampau di kalangan mahasiswa.

Golongan pelampau mungkin terdiri daripada orang yang menghayati agama dengan ikhlas dan kecintaan mereka terhadap Islam menyebabkan mereka gagal mengawal kemarahan mereka. Mereka cukup terharu melihat kerosakan akhlak yang berlaku di kampus dan di dalam masyarakat.

Kegeraman dan semangat terlalu tinggi menyebabkan mereka melenting kerana mempertahankan Islam yang sangat mereka kasihi sehingga kadang-kala melampaui adab-adab dakwah, kaedah dan ilmunya. Justeru, mahasiswa Islamis tidak harus memandang mudah terhadap peranan tarbiyah pembentukan dan perlu beriltizam dengan ajaran Islam yang teguh. Jangan tergesa-gesa menggunakan uslub politik dengan mencontohi politik kepartaian yang tidak Islami.

Di kampus golongan pelampau lebih dikenali sebagai golongan ‘Taliban’ yang menggunakan pendekatan keras dalam segala tindakan. Mereka berdemonstrasi bahkan sanggup melakukan kekerasan jika lawan bertindak ganas. Golongan ‘taliban’ pernah mendominasi gerakan mahasiswa pada demonstrasi Kerenchi link di Universiti Malaya.[1]

Wahai sahabat mahasiswa, kita haruslah mengawal sifat ini dan jangan ia disalurkan secara terbuka di dalam atau di luar kampus. Penyaluran secara terbuka akan menguatkan hujah para penentang gerakan Islam yang menganggap gerakan Islam sebagai golongan ekstrem. Imej gerakan harus dipelihara bagi memudahkan kita mengislahkan masyarakat dan mahasiswa di kampus. Berdemonstrasilah dengan penuh kesopanan, beradab dan terkawal.


PEROSAK AGAMA DALAM MASYARAKAT KAMPUS

Cabaran yang sangat genting apabila kita berdepan dengan golongan ulama atau pemimpin yang tahu agama. Pengetahuan agama mereka digunakan untuk mempertahankan tuan mereka yang sekular. Inilah ulama yang perosak yang dikenali ulama terompah kayu dan syaitan bisu. Sabda Rasulullah SAW ‘orang yang diam tidak mahu berkata benar, itu syaitan bisu’.

Sewajarnya orang yang tahu agama sepatutnya menegur dan menyatakan kemungkaran. Ini tidak, mereka mendiamkan diri kerana menjaga perut mereka yang tersedia boroi. Sebagai warga kampus yang mendiami taman keilmuan, sewajarnya ramai orang memiliki kefahaman Islam. Ada sesetengah Naib Canselor berbangga dengan Diploma Pengajian Islam tetapi haprak untuk menghalang kemaksiatan di kampus bahkan beliau turut merasmi majlis maksiat tersebut.

Sejarah membuktikan pemimpin agung dan ulama tertewas dengan tawaran dunia. Contoh, Ali Abdul Raziq seorang ulama al Azhar mengatakan politik tiada dalam Islam. Ada sesetengah ulama ini mempergunakan agama untuk mengekalkan kuasa pemerintah seperti tergema kalimah Islam Hadhari.

Penulis teringat bicara Tuan Guru Nik Aziz; ‘masa British dahulu orang kita ikut British dalam pentadbiran, agama pula orang kita ikut orang Arab’. Jika Syeikh al tantawi belajar di Al Azhar, TG Nik Aziz dan TG Haji Hadi pun belajar di Azhar. Kita jangan merujuk pada al Azhar dan Syekh al Tantawi tetapi kita rujuk pada al quran dan hadis.

Islam hadhari adalah alat untuk mengekalkan kuasa pemerintah. Alim dalam Islam hadhari disifat alim-alim kucing, ketika Islam didakwa dijunjung maksiat bersempah di ceruk tempat dan kelab malam berputik bagai cendawan. Islam apa ni? Inilah kemunafikan umat Islam.

Wahai sahabat mahasiswa!!, berwaspadalah pada setiap masa dan tempat. Segala idea jangan diterima dengan tergesa-gesa tanpa penyelidikan. Ramai di kalangan kita telah tertewas dengan pandangan pertama. Islam tanpa penghayatan adalah Islam palsu.

Kemanisan hanya dalam bicara bukannya dalam pengamalan. Kita harus ingat celupan Allah lebih baik daripada segala celupan manusia. Ini bermakna pengaruh Allah wajib menyelimuti keseluruhan gaya kehidupan kita. Jangan ada setitis pun unsur-unsur sekular dalam lingkungan kehidupan kita.

Lihatlah sekeliling kita dan bandingkan. Mahasiswa telah rosak agamanya. Sebagai pendukung Islam di kampus, wajiblah kita membersihkan kampus daripada elemen maksiat. Mahasiswa Islam perlu melakukan proses pentarbiyahan kepada mahasiswa lain dengan uslub dakwah yang mesra dan berbaik sangka.

Seru Islam kepada mereka tanpa penekanan yang melampaui batas. Biarkan mereka berubah secara perlahan-lahan dengan keupayaan kita menonjolkan akhlak Islam yang mesra dan sopan kepada mereka. Dan kita bersabar dan bertawakal menghadapi kesukaran dakwah. Semoga Allah SWT memberkati jalan pilihan kita ini.

PERPECAHAN MASYARAKAT KAMPUS

Mahasiswa Islamis selalu ditohmah sebagai anti-perpaduan, anti toleransi dan fanatik agama. Islam adalah agama yang menitik beratkan persoalan perpaduan ummah yang merentasi persoalan agama, bangsa dan geografi. Inilah universalnya agama Islam yang berkembang secerup rantau dunia.

Dalam gerakan mahasiswa, golongan Islamis telah menjalankan politik persefahaman dengan mahasiswa non-muslim. Kita bersama dengan perkara yang kita sepakati dan kita menghormati pendapat pada perkara yang kita berbeza. Maka wujudlah tahaluf siasi yang diamalkan oleh PMIUM yang bergabung UMANY-Cina di Universiti Malaya dan perikatan PMIUSM dengan Persatuan Bahasa Tioghua di USM. Perikatan ini adalah inisiatif daripada gagasan mahasiswa bukannya pakatan rapuh gabungan mahasiswa pro-HEP yang menjadikan habuan material sebagai landasan gabungan mereka.

Sejak dulu lagi PMI kerap dimangsakan sebagai punca kebencian mahasiswa kepada HEP sehingga timbul gejala kafir-mengkafir di kampus. Tuduhan seumpama ini berlaku apabila PMI membicarakan persoalan batas pemisah antara kufur dan Islam. Penyataan batas pemisah kufur dan Islam hendaklah difahami oleh para mahasiswa dan penguasa kampus, bahkan mereka sendiri boleh menilai sama ada mereka Islam atau kufur.

PMI tidak harus hairan dengan tuduhan sebagai pemecah belah masyarakat kampus. Rasulullah SAW sendiri pernah dituduh sedemikian oleh Abu Jahal ‘kamulah wahai Muhammad yang menjadi sebab perpecahan’. Wahai penuduh-penuduh marilah kita berdamai dengan al Quran dan hadis. Biar al Quran dan hadis menghakimi kita,jika tidak mahkamah di akhirat akan menghakimi kita.

‘jika sekiranya kamu bertelingkah dalam sesuatu perkara maka kembalikanlah kepada Allah dan Rasul sekiranya kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat’
an nisa: 59

Benar-benar berimankah kita? Sanggupkah kita dengan hati yang tulus ikhlas mematuhi ajaran al Quran dan hadis jika ia bertentangan dengan keperluan nafsu kita. Sendiri jawablah!!


PERANAN MUSLIMAT DALAM GERAKAN MAHASISWA ISLAM

Peranan muslimat atau gadis sunti dalam GMI jangan diremehkan oleh pimpinan GMI terutamanya pimpinan lelaki. Muslimat boleh menjadi pimpinan yang unggul jika diberi peluang seperti yang disebut dalam al Quran dimana Raja Saba’ (perempuan) telah diberi peluang menggunakan kebijaksanaan untuk memutuskan keputusan setelah menerima perutusan daripada Nabi Sulaiman AS oleh pembesar lelaki.

Tentang Raja saba ini, Hashemi Rafsanjani seorang ulama agung dan mantan Presiden Iran menyatakan; ‘seseorang wanita yang menjadi ketua negara, dapat bekerja atas dasar musyawarah dan mampu memahami kebenaran, berserah diri kepadaNya, tidak mencipta masalah berbagai masalah pada bangsanya’. Jadi pimpinan muslimat mesti mempunyai ciri-ciri yang dinyatakan oleh ulama ini jika ingin menjadi pimpinan yang berkualiti.

Penulis kagum melihat pimpinan muslimat PMIUM seperti Nor Syuhadah Mustapha, Naib DYP PMIUM 07/08 bangkit memimpin demonstrasi. Suara lantang semacam beliau perlu ada pada pimpinan muslimat sekarang dan ditambah nilai juga dengan keluasan pembacaan bahan intelektual dan kebolehan dalam interaksi sosial. Kita perlukan ramai lagi cerminan Zainab al Ghazali, Maryam Jamelah, Dr Loq loq dan Dr Mariah supaya muslimat lebih menyengat dalam perjuangan.

Tiga unsur yang perlu ada untuk menjadi asas kebangkitan muslimat GMI ialah turun ke lapangan umat(demonstrasi dan aktiviti berkebajikan), keluasan pembacaan intelektual dan interaksi sosial.

Turun ke lapangan umat memerlukan pimpinan muslimat berani dan sanggup menanggung risiko. Keluasan pembacaan sangat penting bagi melancarkan hujah dan mencambah idea dalam perancangan gerakan. Untuk itu banyak membaca buku atau melawati web institusi pemikir seperti IKD, hannanfarhana.blogspot.com dan ISIS. Artikel di sana boleh mevariasi idea pimpinan muslimat. Terakhir, interaksi sosial. Jangan ada sesekali pimpinan muslimat mewujudkan tembok terutamanya kepada mahasiswi yang seksi dan bergaya. Tegurlah mereka dengan mesra. Sesungguh hidayah bukan milik kita dan persekitaran mereka tidak seperti tarbiah yang kalian terima.


CABARAN AKADEMIK: JANGAN LUPA TUGAS KITA

Tugas akademik seseorang mahasiswa di kampus adipenting. Inilah tugas asasi kita di kampus. Seaktif mana kita dalam GMI, jangan jadi ia sebagai alasan untuk meninggalkan kuliah. Masa perlu pandai dirancang dan sesuaikan agar kedua-duanya iaitu menuntut ilmu dan tuntutan GMI tidak terjejas.

Kes Norhayati di Universiti Teknologi Malaysia yang mendedahkan rahsia GMI ekoran kegagalan diri dalam akademik. Ini akibat ketololan sendiri kerana gagal merancang masa dengan baik. GMI telah dikambing-hitamkan disebabkan kegagalan akademiknya. Ramai lagi pemimpin yang aktif dan cemerlang dalam akademik. Ustaz Izwan Yusof, mantan presiden PMIUM yang cemerlang akademiknya.

Penulis kagum dengan pimpinan GMI yang menangguh semester disebabkan nak menguruskan jemaah di kampus tetapi penulis cukup sedih apabila mengetahui ada pimpinan sampai tidak habis-habis belajar di kampus. Perkara ini perlu dielakkan oleh pimpinan agar perjuangan ini tidak tercemar akibat kalian. Jika pelajaran kalian terjejas, sewajarnya kalian menarik diri sementara waktu bagi memberi ruang untuk belajar.

Pemimpin GMI yang sudah berkahwin juga perlu memikirkan penglibatan secara aktif dalam GMI. Anda ada tiga tanggungjawab iaitu GMI, keluarga dan akademik. Ketahanan mental sangat penting bagi kalian berjaya ketiga-tiganya. Walau bagaimanapun sekali lagi Ustaz Izwan Yusof menjadi contoh terbaik membukti pimpinan yang berkahwin, aktif dalam GMI boleh mengurusi ketiga-tiganya.

Suka atau tidak, pimpinan GMI jangan sesekali lupa akan tugas dalam bidang akademik. Tujuan asali kita tidak boleh dilupakan demi kesinambungan agama Islam dan harapan keluarga.
[1] Pernah diceritakan oleh saudara Nawawi kepada penulis di Kolej Pertama. Dalam bicara itu penulis menghadiahkan tesis penulis kepada sdr Nawawi bagi pihak PMIUM. Tidak tahu nasib tesis penulis.aksara medium perjuangan
READ MORE - RINTANGAN PERJUANGAN MAHASISWA ISLAM

Kalimah 1: Dengan namaNya..

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..

kali ini, aku merasa terpanggil untuk mengaktifkan diri dengan dunia maya tanpa sempadan ini…bukan sebelum ini tiada keinginan tapi tiada kesempatan..namun dalam kesibukan yang ada, cuba juga untuk aku mengaktifkan diriku (moga-moga mampu mengaktifkan dirimu jua…) kerana medium perkongsian maya ini banyak faedahnya bagi mereka2 yang mencari faedah (hikmah) yang ada di mana saja..bersama kita membius minda dengan perkongsian bermanfaat di sini…

dengan nama Allah yang Maha pengasih lagi maha Penyayang…

dari secebis kasih dan sayangNya, aku menyuntik rasa dalam penulisan ini..(waduh2..jiwang plak)..kerana sesuatu dari hati pasti menjejak hati..hati-hati menjaga hati..(hati-hati gak d jalan raya..)

wallahu a’lam

READ MORE - Kalimah 1: Dengan namaNya..