laman ini sedang dalam penambahbaikkan..
sebarang kesulitan amat dikesali..

BEKU 2: revolusikan minda

Friday, April 10, 2009

sambungan daripada artikel BEKU; air vs otak manusia..

krisis kebekuan pada air merupakan satu fenomena alam yang mengakibatkan kawasan dataran bertambah luas akibat air yang berubah menjadi pepejal...namun apakah pula implikasi daripada krisis kebekuan yang melanda pemikiran manusia??

krisis kebekuan pada pemikiran manusia memberikan impak yang lebih besar bukan hanya pada diri individu terbabit malah juga kepada persekitaran atau ruang lingkup kehidupannya. seandainya ruang sekitar seseorang itu membeku akibat pembekuan atau penyejukan global (aku tak pasti istilah ni wujud or tak..), individu terbabit masih boleh menggunakan akal fikiran yang belum membeku untuk mengatasi masalah terbabit.

namun....awas sekiranya pembekuan pada otak berlaku...hancuss sebuah kehidupan kerana manusia sebagai khalifah iaitu wakil Allah bertindak sebagai wakil Allah dalam memakmurkan muka bumi ini. manusia hanya sebagai asbabkepada proses pemakmuran itu kerana Allah sendiri hakikatnya bisa memakmurkan alam semesta milikNYa...

revolusi minda...

Revolusi adalah perubahan sosial dan kebudayaan yang berlangsung secara cepat dan menyangkut dasar atau pokok-pokok kehidupan masyarakat. Di dalam revolusi, perubahan yang terjadi dapat direncanakan atau tanpa direncanakan terlebih dahulu dan dapat dijalankan tanpa kekerasan atau melalui kekerasan.


Dialektika revolusi mengatakan bahwa revolusi merupakan suatu usaha menuju perubahan menuju kemaslahatan rakyat yang ditunjang oleh beragam faktor, tak hanya figur pemimpin, namun juga segenap elemen perjuangan beserta sarananya. Logika revolusi merupakan bagaimana revolusi dapat dilaksanakan berdasarkan suatu perhitungan mapan, bahwa revolusi tidak bisa dipercepat atau diperlambat, ia akan datang pada waktunya.

wikipedia-versi indone

setelah melihat beberapa akibat daripada pembekuan pada minda, satu proses revolusi minda perlu dilakukan. revolusi seperti yang ditafsirkan di dalam fragmen di atas merupakan suatu proses perubahan sosial atau diistilahkan sebagai perubahan pada kaedah pemikiran. sekiranya pembekuan minda dikaitkan dengan kemalasan otak untuk memikirkan sesuatu, maka suatu perubahan perlu diadakan iaitu dengan me"rajin"kan minda anda untuk berfikir.

bercakap soal kemalasan dalam memikirkan sesuatu, terlintas sebuah kisah yang pernah kubaca semasa di sekolah dahulu...

alkisah di sebuah negeri, terdapat seorang saudagar yang menjual otak manusia..suatu hari datang seorang pembeli yang tidak dikenali lalu menemui saudagar tersebut..

"assalamulaikum ya saudagar...aku berhajat membeli beberapa otak manusia. tunjukkan aku otak manusia yang terbaik..."

"waalaikumsalam ya tuan...otak yang terbaik adalah otak Melayu..harganya juga agak tinggi tuan" jawab saudagar tersebut.

"mengapa otak melayu adalah otak yang terbaik??" tanya pembeli itu kehairanan.

lalu menjawablah si saudagar berkenaan, "otak melayu adalah otak yang terbaik kerana orang melayu adalah orang yang malas berfikir. jadi masih banyak saraf2 yang masih elok"..

begitulah kisahnya..di sini bukan ingin diceritakan mengenai otak melayu tetapi ingin disampaikan bahawa kebanyakan di kalangan kita masih belum memaksimakan potensi diri dan pemikiran. menggunakan pemikiran dengan baik perlu diasah dan diperbanyakkan latihan..antaranya menghidupkan budaya brainstorming atau "budaya meributkan otak"

to be continued...


0 comments:

Post a Comment