laman ini sedang dalam penambahbaikkan..
sebarang kesulitan amat dikesali..

iktibar GEMPUR PMIUPM: part 1

Tuesday, June 30, 2009

perlunya mahasiswa menjadi penyumbang kepada masyarakat..

seperti yang telah dikongsikan dalam posting sebelum ini, beberapa perkara ingin dikongsikan bersama buat halwa minda kita semua. namun, kiranya cetusan kali ini bukan sekadar halwa minda namun lebih kepada "membius minda menerjah rasa"...heheh

apa ya? mmm..sebelum bahtera minda bergerak lebih jauh, jom kita cuci mata dengan beberapa keping gambar pada hari kedua gempur PMIUPM menyambut pelajar baru di padang kawat UPM..kisah hari pertama akan menyusul selepas ini dengan aksi yang lebih tragis...

zassssss.......


sibuk melayan tetamu...

macam berat je plastik tu cik kak!!
baik2..jgn termasuk skali dalam perut bas tu..hehe
kontrol macho!!! kontrol macho!!!karisma seorang yb..yb aisyah..

bas pun kena beratur panjang..banyak barang dik!!!

fuh!!!penuh satu bonet..
bantal busuk pun bwk skali ker?

ragam adik2 comel..

apa pandang2!!!

cak!!!mmm..alamak, jaga jgk la..

makhluk tak berkepala mana pegang2 aku ni...

pipi yang sedap dicubit..

mak!!ade orang nak belon adik..

adik hebat!!

air free pmiupm...


posing2 petugas..

sekitar jam 4 petang..dah ramai ibu bapa yang balik..

Tak larat dah nak upload gambar..banyak gambar n serasanya agak meriah dan best…

sudah cukup rasanya anda tersenyum atau merasai kemeriahan yang hanya seketika itu..

hari ini (posting ni dibuat) adalah hari rabu iaitu hari 3 hari selepas GEMPUR PMIUPM…dah agak basi apa yang ada dlm hati namun perasaan yang terbuku semasa bertugas tetap ada..

“tak patut betul la tnc bagi arahan semua PU(pembantu universiti) tak boleh tolong angkat beg parents. Mmg tak sampai hati tengok diorang angkat banyak barang. Lantaklah..aku nak tolong angkat jugak” luahan hati seorang PU (kawan baru) yang tak tahu namanya..tak sempat nak taaruf. Panjang or pendek.

Alhamdulillah..nilai kemanusiaan seorang mahasiswa masih ada..tahniah buat anda!!! Dan di atas nilai kemanusiaan yang ada inilah kami mahasiswa2 UPM seramai kurang 20 orang menyambut kehadiran ibu bapa dan pelajar baru. Terik panas bukan penghalang..perbezaan pendirian bukan alasan..

Teringat peristiwa sekitar 4 tahun lalu juga di bumi hijau, kampus ilmu UPM ini..aku dan keluarga datang untuk mendaftar diri sebagai mahasiswa di Kolej Kediaman Ke11. Agak beruntung kerana kenderaan boleh di”parking” di kawasan kolej dan ada troli untuk mengangkut beg ditambah pula dengan kemudahan lif walaupun bilik penginapan hanya di tingkat 2..

Cuba banyangkan ibu bapa dan pelajar yang mendaftar yang terpaksa parking kenderaan di padang kawat, ditambah pula dengan perjalanan jauh lebih daripada 4-5 jam memandu dan terus ke tempat pendaftaran..pilu rasanya hati memandang wajah2 penat ibu bapa yang datang untuk mendaftar anak2 mereka…

Terbayang juga wajah mak dan ayah yang kali ini membawa adik perempuanku untuk mendaftar diri di UUM pada hari yang sama (ahad)..moga2..tiada kesusahan sebegini..

“dik, tak boleh ke saya nak hantar barang-barang adik saya terus ke depan kolej..banyak barang ni”tanya seorang encik yang sedang menunggu adiknya yang sedang membuat ujian saringan H1N1 kepadaku ketika aku berada di sekitar dewan besar UPM pada hari pertama pendaftaran..mungkin encik berkenaan menyangka aku adalah urusetia bertugas..kerana logo PMI yang merata-rata menampakkan bahawa PMIUPMlah tuan rumah yang meraikan tetamu yang hadir..

Terkelu lidah nak menjawab..”tak boleh encik..kita nak elakkan jalan jam..kalau jalan jam lagi susah nanti” jawabku membela peraturan yang dibuat..menjaga nama university sedangkan dalam hati nak jawab macam ni. “saya pun tak tahu nak cakap macam na encik. Kalau saya da kuasa memang nak ja saya bagi ibu bapa hantar sampai depan kolej..memang tak patut langsung la university buat macam ni, macam tak beradab dengan tetamu macam ni..”

rasanya nak masukkan plak wajah2 kekecewaan ibu bapa...riak2 kepenatan dan kelelahan...peluh2 di bawah terik mentari..tapi maaf, dah tak larat nak upload..

Cadanganku….

Kepada pentadbiran universiti yang tercinta…

1. Dalam usaha mengelakkan kesesakan lalu lintas (yang melampau seperti yang ditakuti berlaku sekiranya semua kenderaan boleh masuk direct ke kolej), saya menyarankan untuk sesi pendaftaran akan datang, maksimumkan pertugas2 atau pembantu university bagi menghadapi kerja2 teknikal seperti mengangkat beg ini. Kenderaan ibu bapa boleh masuk terus ke depan kolej HANYA untuk drop barang n penumpang lain yang nak turun ke kolej dan seterusnya terus bergerak ke tempat parking khusus seperti padang kawat. And ada bas yang hanya perlu membawa driver terbabit kembali ke kolej. PU2 bertugas, berikan komitmen terbaik anda. Bekerja tangkas dan pantas..

Kepada PMIUPM…

1. Perkasakan GEMPUR anda..teruskan perjuangan anda dalam menjadi agen dan suara masyarakat..bantu mereka..anda harus mencetuskan kembali gelombang gerakan mahasiswa dari rakyat kepada rakyat..mungkin kehadiran rakyat ke kampus dilihat sesuatu yang enteng tapi ini bukan bermakna kehadiran mereka perlu dipandang sebelah mata..

2. buka penyertaan kepada semua mahasiswa untuk prihatin dengan tetamu university yang hadir..kerana dari kesusahan yang terlihat di depan mata akan terus membina kesedaran terus dari hati kita yang terdalam..bawa mahasiswa untuk merasai penderitaan rakyat dan masyarakat..

3. perbanyakkan program bersama masyarakat sekitar..cukuplah andai anda sekadar turun ke lapangan rakyat untuk bergotong-royong membersihkan kawasan..anda perlu mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap mahasiswa..

kepada aku..

1. sudah2 la berleter..posting ni dah terlalu panjang..

4 comments:

Anonymous said...

cantik la kak gambar cawan 2...
angle yg baek...hu

Anonymous said...

nape kak ambik gmbr sy byk2? ade pape ke ne?

hehehe...

Anonymous said...

to demahdeli:

hek eleh...bukan ka nta y t'kejar2 nak masuk gmbar..hahah..saja amik byak2, biar smua pegawai bhep kenal budak2 pmi

Anonymous said...

kak kam..ingat lagi tak kitaorg?aida..budak smk syed ahmad,tambun tulang..wah!!!dah jadi pmiupm dah dia.kitaorg kat UM.AIDA dgn AYU adik KU TEQ..kepala 10.ingat lagi?lama tak jumpa kak kam..smoga sihat selalu.

Post a Comment