laman ini sedang dalam penambahbaikkan..
sebarang kesulitan amat dikesali..

pesanan buat sebuah pengakhiran..

Friday, September 18, 2009

Catatan ini dicoretkan ketika saya dalam perjalanan pulang ke kampung secara tiba 25 hari sebelum menjelangnya aidil fitri. Berita kembalinya adik sepupu, sekitar jam 3 pagi, 25 ramadhan bukanlah suatu kegemparan namun tetap mengundang kesyahduan. Setelah genap 40 hari berada di hospital akibat penyakit yang tidak diketahui, dia kembali menghadap illahi. al-fatihah buat arwah Mohd Naim..

Terbayang wajah nakal yang suatu hari dahulu mengundang sakit kepala..suara bising nakal bermain dan bergelak tawa..namun kini, segala-galanya hanya tinggal kenangan..kenangan yang pasti mengundang pilu si ibu yang tentunya lebih terasa peritnya..kenangan yang pasti meruntun jiwa dan tangis si ayah..dan pastinya mengundang kerinduan bergurau senda adik-adik berdua..semoga jutaan ketabahan disematkan Allah di dalam hati-hati mereka di atas pemergian anak sulung berusia 12 tahun itu..

“daus, nanti dah besar, hang lah yang jaga mak dan ayah dengan adik wahida” pesanan yang pernah diberikan kepada adik lelakinya berusia 6 tahun pada suatu hari. Entah apalah yang pernah terlintas dihatinya sehingga menuturkan kata-kata sebegitu. Namun, buat kita2 yang masih punya masa, ambillah iktibar. Selagi kita masih punya masa, dan mereka masih ada di sisi kita, berbaktilah menjaga kedua ibu bapa. Kerana mereka kita dilahirkan ke dunia, dan kerana jasa dan budi mereka kita masih mengecap kenikmatan hidup di muka bumi Allah ini.

Manusia hadir dan pergi…lahir dan kembali menghadap illahi..begitu juga dengan ramadhan yang datang dan pergi..akhirnya..ramadhan yang di nanti sebelum kehadirannya suatu hari dahulu mula merendahkan tabir perpisahan..ramadhan kali ini pastinya merupakan ramadhan terakhir buat arwah Mohd Naim, namun bagi kita pula bagaimana?

Pastinya tiada yang mampu menjawabnya kecuali Dia Yang Maha Pencipta . Ramadhan masih berbaki beberapa hari. Kejarlah hari yang berbaki kerana kita tidak pasti apakah ramadhan akan bertandang lagi dalam usia kita. Buat yang telah pergi, ramadhan sudah tiada apa-apa makna lagi namun bagi yang masih punya nafaz yang dihembuskan, kejarlah nikmat ramadhan selagi kita masih punya ruang dan peluang..

Ayuh semua!! Kejarlah ganjaran yang dijanjikanNya di malam-malam terakhir ramdhan..

READ MORE - pesanan buat sebuah pengakhiran..

Kata-kata Nasihat Ibnu Qayyim

Thursday, September 10, 2009

Di dalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah swt.

Di dalam hati manusia ada keganasan dan tidak akan hilang kecuali berjinak dengan dengan Allah swt

Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah swt

Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang damai kecuali berlindung, bertemu dan berjumpa denganNya

Di dalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akan padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha dan qadarNya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuiNya

Di dalam hati manusia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan bermohon kepadaNya.

Kesentiasaan berzikir kepadaNya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya.
Andai dunia dan isinya diberikan kepada manusia masih tidak lagi dapat membendunghajat hati sihamba itu.
READ MORE - Kata-kata Nasihat Ibnu Qayyim