laman ini sedang dalam penambahbaikkan..
sebarang kesulitan amat dikesali..

BLack 14; permulaan sebuah kebangkitan

Tuesday, April 14, 2009

(sekadar gambar hiasan)

'Black 14, atau pernah disebut 'Gelita 14', disambut setiap tahun sebelum ini bersempena tarikh Anwar dijatuhkan hukuman bagi kes pertama pada 1999. Sambutan pada tahun-tahun awal 2000-an biasanya bersifat demonstrasi besar-besaran di Kuala Lumpur anjuran aktivis Gerakan Reformasi dan penyokong PKR.

tarikh keramat itu merupakan titik tolak bermulanya kebangkitan rakyat Malaysia dalam malawan kepimpinan Barisan Nasional. angin reformasi yang bertiup kencang pada ketika itu benar-benar membangkitkan kemaraan rakyat.

hari ini, 14 April 2009, peristiwa ini telah kurang disebutkan. 14 april 2009 tidak lagi diselaputi awan kegelapan. kemaraan rakyat suatu ketika dahulu di jalan-jalan raya telah diterjemahkan dalam pilihan raya umum ke 12 diikuti dengan pilihanraya kecil permatang pauh, kuala terengganu seterusnya ke bukit gantang dan bukit selambau. walaubagaimanapun, tiupan angin reformasi itu belum sampai ke pilihanraya kecil batang ai.

suasana politik di negeri-negeri di Malaysia bukan hanya bergolak di negeri-negeri di pawah pimpinan pakatan rakyat, malah turut melanda negeri terengganu.pergolakkan politik di malaysia hari ini terlalu sukar diramalkan..


0 comments:

Post a Comment