laman ini sedang dalam penambahbaikkan..
sebarang kesulitan amat dikesali..

"akak, couple tu dosa ke x? ana rasa tak salah..."

Friday, February 13, 2009


"akak, couple tu dosa ke x? ana rasa tak salah..."

sms yang diterima daripada seorang sahabat sejamaah. beberapa kali diulang membaca sms tersebut, timbul rasa kelucuan dalam hati. (geli usus ana...) tidak disangka, dalam kesibukan melaksanakan tugasan dan gerakkerja persatuan, masih tidak dapat lari dari masalah yang menjadi fitrah kepada remaja baik muslimin mahupun muslimat.

dalam kelucuan yang ada, terjentik jua persoalan di jiwa. ya...salahkah bercouple??cuba juga untuk mencari jawapan mengenai hukum perkara yang dibangkitkan di dalam ruangan maya ini,blog2 terkenal mengenai hukum bercouple...majoriti yang ada mengatakan hukumnya HARAM...

sekadar mengutarakan beberapa pendapat secara peribadi..

bercouple atau berpasangan (versi bahasa melayu) dapatlah didefinisikan sebagai hubungan yang melibatkan 2 spisies. dan dalam konteks yang diutarakan merupakan hubungan yang didasari dengan rasa cinta sesama individu terlibat tanpa sebarang ikatan pernikahan yang sah. kebanyakan ulama meletakkan hukum bercouple sebagai haram.

http://www.raudhah.com/index.php?option=com_smf&Itemid=27&topic=162.msg5149

hukum pacaran menurut islam

dan yang lain2 kena cari sendiri.

bercouple vs bercinta

Sabda Rasulullah S.A.W. - 'Barangsiapa jatuh cinta, kemudian beliau menahan dirinya, tidak mengeluarkan perasaannya dan bersabar lalu mati, maka matinya itu ialah syahid'

berbeza pula dengan hadis di atas temui semasa ana round2 dengan menggunakan istilah "hukum bercinta". berdasarkan hadis di atas hukum bercinta adalah dibenarkan dengan diberi keistimewaan ganjaran syahid seandainya si pencinta mati dalam keadaan menahan diri dan memendam rasanya.

di sini dapat ana simpulkan bahawa terdapat perbezaan antara istilah bercinta dan bercouple. istilah bercouple adalah seperti yang diterangkan di atas manakala istilah bercinta adalah rasa menyayangi yang hadir di dalam jiwa terhadap sesuatu.

bercinta terhadap makhluk berlainan jantina adalah dibolehkan kerana sifat menyintai adalah fitrah bagi manusia dan sememangnya tidak dapat dihalang oleh sesiapa pun melainkan Allah yang maha Pencinta dengan syarat tidak didasari sebarang hubungan tanpa ikatan pernikahan yang sah.

sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, kelak Allah yang maha Pemurah menanamkan dalam (hati) mereka rasa kasih sayang. Maryam;96

bercinta kerana Allah swt beroleh ganjaran mulia...
bercinta diiringi bercouple boleh merosakkan diri kita...

0 comments:

Post a Comment