laman ini sedang dalam penambahbaikkan..
sebarang kesulitan amat dikesali..

about "ulat gonggok"

Friday, June 5, 2009







part 1

Gonggok
atau juga dikenali sebagai gonggok, ulat gelato atau sepah bulan merupakan sejenis artropod dengan badan berbentuk silinder yang panjang. Badan gonggok mempunyai rangka luar (exoskeleton) dan terbahagi kepada antara 20 hingga 100 segmen yang bersambung-sambung. Setiap segmen mempunyai dua pasang kaki (kecuali segmen pertama selepas kepala yang tiada kaki langsung, dan beberapa segmen selepasnya yang mempunyai hanya sepasang kaki). Terdapat hampir 10,000 jenis spesies gonggok.- wikipedia indone

part 2:

Ada seorang budak sekolah darjah 5 ,memberi teka - teki kepada cikgu bahasa melayunya.

Pelajar: Cikgu pandai tak?

cikgu : mestilah pandai, kalau tak, tak jadi cikgu..

pelajar: emm kolo cikgu pandai, cikgu jawap teka - teki ni,

Cikgu : ha, ape dia?

Pelajar : ulat gonggok berapa kaki?

Cikgu : emmm Kolo mengikut kajian 100 kaki. betul?

Pelajar : salah

Cikgu : 99

pelajar : salah!

Cikgu : emm da tu berapa kaki,

Pelajar : cikgu kan pandai, kalau tak mcm mana leh jadi cikgu..

pelajar itu mengenakan cikgunya, lalu cikgunya terdiam.. dan akhirnya dia menyerah..

Cikgu : ok kalau semua salah, apa jawapannya.?

Pelajar : jawapannya, tak sampai satu kaki pun, sebab ulat gonggok pendek je.. hehehe

part 3:

Pada satu hari kura-kura telah mengajak cacing dan ulat gonggok datang ke rumahnya untuk berbuka puasa.

Petang itu cacing dan ulat gonggok pun sampai. Banyak makanan dan kuih muih telah terhidang di atas meja makan rumahnya. Setelah duduk di meja makan tiba-tiba kura-kura baru perasan yang dia terlupa untuk membeli air minuman. Lalu kura-kura menyuruh cacing untuk pergi ke kedai untuk membeli minuman.

“Aku tak boleh pergi ke kedai sebab aku tak ada tangan”. Macamana aku nak bawa air itu?” Kata cacing.

“Kenapa kau tak pergi beli ke kedai sendiri wahai kura-kura?” tanya cacing.

“Aku berjalan lambat sangat, karang dah azan tak sempat buka puasa pula.” kata kura-kura.

“Tengok jam dah pukul 6.30 petang. Kita tinggal setengah jam lagi sebelum azan”. Tambah kura-kura lagi.

“Ulat gonggok, apa kata engkau pergilah beli sekarang.” Kata cacing.

“Okaylah..” kata ulat gonggok.

Ulat gonggok pun keluar lalu menutup pintu.

Setelah setengah jam ulat gonggok masih belum lagi balik dengan air minuman itu.

“Azan dah dekat, mana ulat gonggok ni”, kata kura-kura.

“Cacing! Kau pergi cari ulat gonggok sekarang juga!” kata kura-kura lagi.

Cacing membuka pintu dan terkejut melihat ulat gonggok masih berada di hadapan pintu.

“Kenapa kau tak pergi kedai lagi” tanya cacing.

“Aku tengah pakai kasutlah!!! Kaki aku banyak, baru nak habis pakai kaki kanan ni. Kaki kiri belum lagi...” kata ulat gonggok sambil tersengih.

part 4: khusus utk seorang teman...

nama kawanku basitah atau lebih famaous dengan panggilan basit atau k.basit
hari ni terasa nak tujukan posting ni khusus utk k.basit..terimalah hadiah yang tak seberapa ini..adik kami y tolong snap si gonggok ni..hehe..lg comel drp "Si Pinky"

p/s: sesapa y nak request gambar lain bleh contac ana.k

2 comments:

tapak-tangan said...

minta delete gambar makhluk yang berwarna merah tu !!!!!!!!!!!!

LemonGrass said...

kama...
jgn tunduk pada ugutan....
Hidup kama..hidup kam..

Post a Comment